Black Friday-tilbud var vildledende

Print

Skrevet af Allan Ohms d. 31/10 - 2017

Forretningernes prismarkedsføring skal være retvisende. Tre butikker snød på vægten.

De tilbød rabatter på 20 – 50 % på udvalgte varekategorier i anledning af Black Friday i 2016, men de oplyste besparelser var baseret på et vildledende grundlag.

Når en forretning sætter en vare på tilbud og reklamerer med besparelser, så skal besparelsen være baseret på en reel pris over en længere periode. Det var ikke tilfældet med forskellige varer, som Jysk, Bauhaus og Skousen havde på tilbud under sidste års Black Friday i november.

Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1.199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner 3/4 af tiden i månederne op til Black Friday.

Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1.000 kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2.000 kroner. Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1.500 kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2.000 kroner.

Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1.079 kroner for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.

Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.

I alle fire tilfælde har butikkerne overtrådt reglerne for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden indskærper derfor, at tilbud skal være retvisende.

Forbrugerombudsmanden har for nylig revideret sine retningslinjer for prismarkedsføring. På baggrund af en række lignende sager om kortvarige kampagnetilbud, som fx Black Friday, har reglerne på området både fået en ny ordlyd og mere fremtrædende placering. Formålet har været at gøre det tydeligere for butikkerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud.

Kilde: Forbrugerombudsmanden 30. oktober 2017.